Iskolaérettség- auditív észlelés

 🙋‍♀️ Ahogy ígértem a mai posztban az auditív (hallási) területet vesszük jobban szemügyre.

❗ Ahhoz, hogy a hallási észlelés jól működjön, ép, megfelelően működő érzékszervre van szükség.

Ha a legkissebb gyanú is felmerül a szülőben, hogy gyermeke nem jól hall, akkor érdemes utánajárni. Orr-fül-gégész és audiológus tudja felderíteni ezeket a problémákat.

❗ Azok a gyerekek, akik rendszeresen küzdenek náthával, középfül gyulladással, rájuk különösen ügyeljünk. Az ilyen jellegű betegség, főleg, ha kezeletlen marad, vagy nem jól kezelték ki, káros hatással lehet a gyermek auditív észlelésére.

❗ Ezt a területet akkor érdemes vizsgálni, amikor a gyermek teljesen egészséges.

Ami biztos, hogy megfelelő fejlődés esetén:

👉 hat éves korra kialakul az egyes hangok elkülönítésének képessége,

👉 az időtartam megkülönböztetése (pl.: tör-tőr),

👉 a zöngés-zöngétlen hangok megkülönböztetésének képessége (kép-gép)

Mondanom sem kell, hogy ezen képességek elengedhetetlenek az írás-, olvasás elsajátításhoz valamint a jó helyesírás kialakulásához.

💁‍♀️ Mit tehetünk a terület fejlődéséért?

Rendkívüli fejlesztő hatása van a mondókáknak. A mondókák ritmizálása, mozgással, lépéssel, tapssal kísérése előkészíti a szavak helyes szótagolását. A szavak helyes szótagolása pedig a jó helyesírás egyik kulcsfontosságú tényezője!

🔸 Mondókázzatok sokat!

🔹Ismertessetek fel a gyermekkel természetes zajokat (előre ne egyeztessétek le a hangokat), bekötött szemmel találja ki, hogy milyen zajt hallott (pl. papír összegyűrése, taps, dobbantás, csettintés, kopogás, kulcszörgés, olló hangja stb). Ha több hangot szólaltat meg a szülő egymás után és ezt a gyermeknek sorrendben kell felidéznie, akkor egy még komplexebb hatású fejlesztő játék alakul ki. 

🔸 "Mit mond a kisrobot?" - nagy kedvencem.

Azt javaslom,hogy játsszátok különféle fogalmakhoz kapcsolódva. Most aktuális a karácsony vagy a mikulás. Ezekhez a témákhoz kapcsolódva bontson a szülő szavakat hangokra, például 👉 j-á-sz-o-l. A hangokat jól elkülönítve olyan robotosan szükséges mondani, a gyermek feladata pedig, hogy mondja ki egyben a szót. Mindig a szülő kezdje a hangokra bontást, majd később szerepcserével is játszhatjuk.

🔹 Végül jöjjön egy személyes kedvencem. 😍

Jól, biztosan ismert mondókákra van szükség a játékhoz. Mondjátok el ezeket közösen, majd próbáljátok meg, csak magánhangzóval elmondani. Ha már jól megy, akkor játszahtjátok úgy is, hogy találja ki a gyermek, hogy melyik mondókát hallja a szülő "előadásában", majd szerepcsere. 😆

Nagyon izgalmas és rendkívül fejlesztő játék, a gyerekek nagy kedvence szokott lenni.

💁‍♀️ Ki tudja megfejteni, melyik mondóka ez?

e a aó a uá eaa a aiá iaá oiá e a aó e e á 🙃 

🤩 Jó "fejtörést", játékot kívánok!


Ne feledd, iskolaérettségi vizsgalát, tanácsadás is elérhető a MŰHELYBEN, keress bizalommal!

Ha gyermekednél gondot tapasztalsz bármelyik területen, személyre szabott mozgásfejlesztő program a megoldás! Keress bátran, hogy szeptemberben SIMÁN INDULJON A SULI! 

A kép forrása: www.babafalva.hu





Újabb Régebbi