Mielőtt nekivágunk az újabb kiszemelt területeknek, szeretném Nektek megköszönni a reakciókat.🙏 Igazán boldoggá tett 😍, valamint az is, hogy ilyen sokan elolvastátok vagy rákattintottatok a bejegyzésre.
🤩Továbbra is számítok az aktivitásotokra!
Azt már megtudtuk az előző héten, hogy kell a megfelelő fizikum ahhoz, hogy bírja a terhelést a gyermekünk. Jó ha elindult a fogváltás és az sem hátrány, ha tud cipőt fűzni, masnit kötni.
💁♀️Hogy állnak gyermekeitek a cipőkötéssel? Kérdezem itt azokat a szülőket, akiknek nagycsoportos gyermekük van.
Térjünk is rá azokra a témákra, amiket múlt kedden ígértem.
✅ Szükségesek az ép érzékszervek.
❓Férhet-e kétség ahhoz, hogy ép, jól működő érzékszervekre van szükség a gördülékeny írás-, olvasás tanuláshoz? Szerintem nem.
Viszont jogosan gondolhatja azt a szülő, hogy ez rendben is van, hiszen a gyerekek hallását, látását szűri a védőnő.
💁♀️Megnyugodhat e a szülő, ha a védőnő mindent rendben talál?
✅ Ha semmi egyéb jelet nem vesz észre (gondolok itt a gyermek viselkedésére, mozgásbeli eltérésre, ami jelezhet érzékszervi problémát), akkor igen. Ehhez azonban nagyon pontos megfigyelés szükséges. ❌A szűrővizsgálatok sajnos egy sor rendellenességre nem derítenek fényt.
☝ A javaslatom: ha bizonytalan a szülő, akkor vigye el gyermekét jó szakemberhez, aki az érzékszerveit pontosan megvizsgálja.
✅Szükséges a jó ceruzafogás.
Mielőtt erre rátérnénk, hogy milyen is a jó ceruzafogás, essen néhány szó arról, hogy ehhez elengedhetetlen egy domináns kéz. 🤨
Hogy is nézett ki ez az én időmben és azelőtt?
Igen, sajnos a jobb kezet részesítették előnyben, abba adták az evőeszközt, a ceruzát, nem tuljdonítottak jelentőséget annak, hogy esetleg a másik lenne a preferált. Jó volt ez így? Nem gondolnám.
Azt gondolom, hogy az intézményekben manapság már hagyják a dominanciát kialakulni. Legalábbis az én tapasztalatom ez.
🙋♀️Ehhez is van egy személyes történetem.
Kisebbik fiam elég sokáig kereste a domináns kezét, végül kialakult, hogy a bal lesz az.
😮Az első osztály megkezdése előtti nyáron eltörte a karját, természetesen a balt. Atya ég, gondolta a gyógypedagógus anyuka, lesz itt baj!
🤔 Egész nyáron jobb kézzel evett, szuperül kezdett rajzolni, gyakorlatilag áttért a jobb kezére.
🙏 De hála a tanítónéniknek és az itthoni figyelmeztetéseknek, gipszlevétel után idővel szépen visszatért a bal kezére.
❓Ha nem figyelünk ennyire és nem követeljük meg tőle következetesen a bal kéz használatát pronblémát okozott volna? Erre nem tudom a választ, de a történet vége az, hogy kiválóan megtanult írni és olvasni.
Mire figyeljetek?
🔹ha nincs meg a domináns kéz, ne adjátok gyermeketek jobb kezébe a ceruzát, inkább helyezzétek a gyermek elé középre az asztalra és válasszon ő, ha sok ilyen és ehhez hasonló szituációval találkozik, akkor döntésre fog jutni
🔸a mellékelt kép muatatja a helyes ceruzafogást, ellenőrizzétek gyermeketeket, hogy így fogja e
Milyen probléma adódhat a helytelen ceruzafogásból?
Megnehezíti az írástanulást, visszafogja a fejlődést, a kudarcélmény lelkileg megviseli a gyermeket, a kézfej izmai görcsös állapotba merevedhetnek a rossz ceruzafogástól, a rossz ceruzafogás sok energiát emészt fel, hamarabb fárad a gyermek keze.
🙋♀️Még egy kérdés: szerintetek én alsó tagozatban helyesen fogtam a ceruzát? Várom a válaszokat! 😉 Annyit mondhatok, jövő héten elárulom!
Bízom benne, hogy hasznosnak találtátok a bejegyzést! Figyeljétek gyermeketeket, vajon az érzékszervei pontosan működnek-e, megvan-e a domináns keze, ha igen, megfelelően fogja-e a ceruzát!
🧐 Jó megfigyelést!
Kép forrása: https://www.beol.hu/helyi-kozelet/2020/10/idoben-el-kell-kezdeni-a-helyes-ceruzafogas-tanitasat